Český svaz cyklistiky rozhodnutí o povolení kotoučových brzd podmiňuje použitím pouze plných kotoučů, například nových kotoučů Shimano, aby nedošlo ke zranění. Težko v tom hledat nějaký smysl, ale je tak rozhodnuto. 

Kotoučové brzdy tedy od příštího roku mohou používat všechny kategorie. Ve velkých závodech ve světě je používání kotoučových brzd povoleno už delší dobu, doposud to bylo pouze na zkoušku, ale nyní už budou kotočouvky povoleny bez připomínek a nadobro. V cyklokrosu a na horských kolech jsou kotoučové brzdy používány velmi dlouho a to téměř všemi závodníky na všech úrovních.

 

UCI zavedla testovací období, během kterého se zjišťovalo, zda nejsou kotoučové brzdy nebezpečné v hromadných pádech, které jsou možné pouze na silnici. Kromě několika málo incidentů, u kterých ale nebylo možné jistě určit příčinu zranění, se nic nestalo a UCI proto umožnila kotoučové brzdy využívat naplno. 

Týmy na to samozřejmě rychle zareagovaly. Dodavatelé kol začaly poskytovat kola s kotoučovými brzdami, například tým Trek-Segafredo na ně přešel kompletně. V jiných týmech je využívají jen sprinteři a klasikáři, vrchaři často preferují klasické ráfkové brzdy a výplety, protože jsou stále lehčí. 

Nástup kotoučových brzd do silničního pelotonu je zřejmý a nyní se mohou rozšířit i do českých závodů. Jak na to reagují výrobci zapletených kol? Zeptali jsme Milana Šimka, majitele české společnosti Equinox: „Tomu, že jsou kotoučovky pevně zavedeny ve světě cyklokrosu, se dnes už nikdo nediví. Podobně je tomu tak i na kolech hobíků, kde jsou preference jako bezpečnost a komfort při brzdění jasně dány. Svět závodní cyklistiky toto téma řeší už roky a navíc pod tlakem velkých výrobců se kotouče čím dál více prosazují i v profesionální cyklistice. Kotoučovky mají své příznivce, ale i odpůrce. Je to však bezesporu trend, který, ať chceme nebo ne, se čím dál více bude prosazovat ve světě závodní cyklistiky.

Povolení užívání kotoučovek v českém balíku nás nezaskočilo. Připravili jsme časově omezenou nabídku na tři modely závodních karbonových výpletů Equator a to dva modely na galuskách a jeden na pláště. Kromě zapletených kol nabízíme také závodní stroj Pardus na kotoučovkách. My jsme připraveni. Rozhodnutí, zda se český balík vydá cestou kotoučovek, nebo zůstane u klasiky, ukáže čas.“