Velkými změnami prošel tým Lidl-Trek už loni, před sezónou 2024 přišli Jonathan Milan, Tao Geoghegan Hart, Andrea Bagioli, Carlos Verona, Tim Declercq a další, celkem deset jezdců. A projevilo se to na výsledcích, ačkoliv to byla zásluha především Milana. Podařilo se získat celkem 42 vítězství, což je druhý nejlepší výsledek mezi profesionálními týmy po UAE Emirates. Ve světovém žebříčku obsadil Lidl-Trek čtvrtou příčku, ale nějaké opravdu výjimečné vítězství tým nezískal.
Nejprestižnější triumf týmu Lidl-Trek zajistil Mads Pedersen na klasice Gent-Wevelgem. Dánský klasikář a sprinter byl opět nejefektivnějším lídrem sestavy, posbíral nejvíc bodů i vítězství (12) a připsal si i třetí místo v monumentu Paříž-Roubaix. Jedničkou týmu pro dlážděné klasiky bude i v příštím roce, ale aby to konečně vyšlo na nejvyšší příčku, bude potřeba štěstí a hlavně správná taktika. Lidl-Trek si totiž často nepočínal zrovna chytře, několikrát pomohl největším favoritům, když stahoval nebezpečné úniky, ve kterých chyběl a Pedersen příliš často vyráží do předčasných úniků a sabotuje tím vlastní šance.
Klasiky
Lidl-Trek má přitom kolektivně možná nejsilnější kádr pro dlážděné klasiky. Pedersen je jednička, ale uspět může mnohem více jezdců. Doufejme, že další výkonnostní a hlavně výsledkový pokrok udělá Mathias Vacek, který na Paříž-Tours ukázal, že se na něj tým může spolehnout v roli lídra a na Paříž-Roubaix předvedl skvělý výkon v roli domestika. Snad mu to pomůže v hierarchii týmu a už v příštím roce se zařadí mezi hvězdy jednorázových závodů. Talent a ambice mu rozhodně nechybí.
A pak jsou tu další specialisté na kostky - Jasper Stuyven, Alex Kirsch, Daan Hoole, Edward Theuns, Tim Declercq... A nebezpeční mohou být i Toms Skujinš, Jonathan Milan, Quinn Simmons a nová posila, Dán Søren Kragh Andersen.
Søren Kragh Andersen
Kragh Andersen je zkušeným domestikem pro těžké jednorázové závody a navíc se tímto přestupem podařilo oslabit konkurenční Alpecin-Deceuninck. Klíčový může být už na Milán-Sanremo, kde si umí najít místo v popředí pelotonu a rok co rok přejíždí Poggio mezi nejlepšími. Nevíme, jak Lidl-Trek příští Sanremo pojme, může jet na Pedersena i Milana do spurtu, nebo být agresivní s dalšími závodníky, ale ve všech scénářích se bude Kragh Andersen hodit.
Především v klasikách by se mělo v budoucnu dařit i další posile, juniorovi Albertovi Withenovi Philipsenovi. Loňský mistr světa je všestranný cyklista, letos vyhrál i celkové pořadí Závodu míru juniorů, ale není typickým vrchařem, takže mezi profesionály by se měl zaměřit spíše na jednorázové závody. Ale uvidíme, kam ho profesionální cyklistika zavane. Silnici bude kombinovat s horskými koly, na kterých je také mistrem světa a trochu hrozí, že ho kombinace dvou disciplín bude brzdit ve sbírání velkých silničních vítězství. Příkladem může být Tom Pidcock, který je sice nejlepším bikerem světa, ale na silnici je hodně kritizován.
Albert Withen Philipsen a Héctor Álvarez
Withen Philipsen by se teoreticky mohl prosadit i v kopcovitých klasikách, třeba v Ardenách. Na ty se Lidl-Trek chce také zaměřit, Ardeny si poprvé vyzkouší Thibau Nys a cílem je vyhrát Valonský šíp. Kromě Nyse jsou v týmu také Mattias Skjelmose a těžší jednorázovky typu Strade Bianche hodně vyhovují Skujinšovi. Bauke Mollema může přispět se svými zkušenostmi a platný bude také Andrea Bagioli. Lidl-Trek má opravdu mimořádně široký kádr pro všechny typy klasik.
Grand Tours
Sestava pro celkové pořadí etapových závodů už taková sláva není. Nejvíce se očekává od Skjelmoseho, který si na letošní Vueltě dojel pro páté místo a bílý dres nejlepšího jezdce do 25 let. Skjelmose umí vyhrávat i týdenní etapové závody, pokud se na nich neobjeví někdo z největších hvězd, jako jsou Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel a Primož Roglič.
V případě Skjelmoseho zatím nemá cenu snažit se o úspěch na Tour de France v celkovém pořadí, další pokus na Vueltě, nebo na Giro d'Italia dává větší smysl. V Itálii se však možná pojede na jiné lídry, protože snahu uspět v celkové klasifikaci stále nevzdal Giulio Ciccone a pokud by se Tao Geoghegan Hart dokázal vrátit do své nejlepší kondice, Giro by mělo být logickým cílem. Pravděpodobnost umístění mezi top třemi závodníky na nějaké Grand Tours není pro Lidl-Trek příliš vysoké.
Lennard Kämna
A nezmění to ani Lennard Kämna. Německý univerzál je schopný lovec etap z dlouhých úniků, vyhrál etapy na všech Grand Tours a také na Dauphiné a v Katalánsku. Snažil se prosadit i v celkovém pořadí Grand Tour a bylo z toho deváté místo na Giru v roce 2023. Jenže letos se vážně zranil, od března nezávodil a není jisté, zda se dokáže vrátit do špičkové formy.
Logické tedy je, aby se Lidl-Trek zaměřil na etapová vítězství na Grand Tours. V minulosti jim to vycházelo, letos to bylo slabší, uspěl jen Milan na Giru (hned třikrát). Na Tour a Vueltě to nevyšlo. Co to znamená pro příští rok? Dostane Milan příležitost na Tour de France, nebo se vrátí na Giro? Na Tour je několik zvlněných etap, které by měly vyhovovat Pedersenovi, takže by bylo logické vzít oba dva. Ale o Tour stojí také Nys.
Mads Pedersen a Jonathan Milan
Sprinterské možnosti navíc rozšíří další posila, dvaadvacetiletý Tim Torn Teutenberg. Letošní vítěz Paříž-Roubaix v kategorii U23 je schopný klasikář, velmi rychlý sprinter a má spoustu zkušeností s dráhovou cyklistikou. Letos se s veteránem Rogerem Klugem stali mistry světa v bodovacím závodě dvojic. Teutenberg má potenciál vítězit na nejvyšší úrovni a pro hlavního sponzora jsou němečtí závodníci důležití.
Lidlu-Trek se podařilo chytře doplnit kádr o schopné a talentované závodníky, ale jedno vyjednávání jim nevyšlo. Z kontinentální farmy odešel Niklas Behrens, mistr světa do 23 let, kterého zlákal tým Visma-Lease a Bike. Lidl-Trek nemohl Behrensovi nabídnout profesionální smlouvu už na příští rok, protože měl plný kádr třiceti jezdců, ale snažil se vysokého Němce udržet v kontinentálním týmu. Ovšem Behrens zvolil přestup a postup o dvě úrovně výš.
Niklas Behrens Lidlu-Trek utekl, ale na nedostatek mladých talentů si tým stěžovat nemůže.
Tým se nemusí pří sbírání etapových vítězství soustředit jen na sprintery, v sestavě má spoustu specialistů na dlouhé úniky a také na časovky. Navýšit počet triumfů v etapách Grand Tours bude rozhodně jedním z největších cílů.
Lidl-Trek Future Racing
Třiadvacítkovou farmu si Lidl-Trek pořídil až na letošní sezónu a hned z toho byl velký úspěch, patřila totiž k nejlepším development sestavám světa. Čtyři jezdci odešli k profesionálům, kromě Behrense a Teutenberga také Axandre Van Petegem (syn slavného Petra Van Petegema, dvojnásobného vítěze Kolem Flander a vítěze Paříž-Roubaix), který získal angažmá ve Wagner Bazin WB a Mats Wenzel, jehož získal španělský celek Kern Pharma.
Future Racing zatím oznámil tři příchody z kategorie juniorů, zvučnou posilou je Španěl Héctor Álvarez, jeden z nejlepších jezdců do 18 let v letošním roce. Také Ital Andrea Bessega předváděl celou sezónu slibné výsledky i v celkovém pořadí etapových závodů a Brit Sebastian Grindley vítězil po celý rok na domácí scéně a skončil druhý na světovém šampionátu.