Trochu zamotaná cesta…
Po úspěších na nejtěžších ultramaratonech v Evropě a 5000 km dlouhém Race Across America se před „ultrapakem“ Danem Polmanem otevřela možnost napsat zcela novou kapitolu v historii českého vytrvalostního sportu. Byl jako první Čech nominován mezi patnáct ultracyklistů, kteří se měli postavit na start nejdelšího cyklistického etapového závodu na světě Red Bull Trans-Siberian Extreme (9100 km z Moskvy do Vladivostoku). Nicméně závod byl dvakrát zrušen kvůli koronavirové pandemii a potřetí z důvodu ruské invaze na Ukrajinu. „Nebylo nám to hold souzené. Navíc zálohu na startovné 10 000 EUR, kterou jsem již zaplatil, rakouský pořadatel převedl na účet v moskevské bance. Dost možná to tam prý zůstane navždy. S vědomím, jaké problémy řeší lidé na Ukrajině, přijímám tento finanční průšvih s těžkým srdcem, ale s patřičným nadhledem. Ale nevzdávám se a v sezóně 2022 nemířím nízko,“ přibližuje situaci před sezónou Dan Polman.
Těžký kalibr
Na internetu našel závod, který startuje prakticky na den přesně jako ten ruský, a navíc není ani o moc kratší. Co víc, vede na území Evropy, a dokonce protíná i Českou republiku! V pondělí 20. června 2022 se Dan Polman vydá na 7400 km dlouhou trasu z nejsevernější oblasti starého kontinentu Nordkapp do nejjižnějšího bodu – přístavu Tarifa na Gibraltaru. Na rozdíl od plánovaného etapáku se zabezpečením a noclehy v hotelích je nová výzva závodem bez zabezpečení, a tak si Dan vše potřebné poveze na kole a obstará sám během závodu. „Překvapilo mě, že v Evropě existuje závod, který svými parametry překonává i slavný Race Across America, který jsem absolvoval v roce 2019,“ dodává novopacký vytrvalec při pohledu na tato čísla:
- délka a převýšení: 7370 km / 80 000 m
- nejnižší bod trasy: 211 m pod hladinou moře (podmořský tunel v Norsku)
- nejvyšší bod trasy: 3398 m (Pico del Veleta)
- Další „nej“: Col d’Iseran (2764 m) – nevyšší horský průsmyk v Alpách, Port d’Envalira (2409 m) – nejvyšší celoročně otevřený průsmyk v Evropě (Pyreneje), prvních 1000 km závodu vede za polárním kruhem, cíl závodu je pouhých 14 km od afrického kontinentu.
- 15 zemí: Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Česká republika, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Itálie, Francie, Andorra a Španělsko
První česká stopa
Závod NorthCape – Tarifa Bike Race má za sebou zatím dva ročníky v letech 2018 a 2019. V roce 2022 se vrací po dvouleté covidové přestávce. Dan Polman se v rámci třetího ročníku představí jako první Čech na startu: „Mým původním cílem bylo prošlápnout stopu české ultracyklistiky do neznámých vod a jsem rád, že tento záměr uskutečním. Pro mě to bude něco zcela nového. Sice jsem jel pár závodů bez podpory, ale ty trvaly maximálně dva dny. Takže stačilo kouknout na předpověď počasí a člověk tak nějak věděl, co s sebou vzít. Tohle je úplně jiná galaxie. Pojedu mnoho dní, budu muset dobíjet několik přístrojů a řešit spoustu věcí, které jsem doposud neřešil. Už teď vím, že se budu učit za běhu a vyberu si pár nováčkovských daní. Ale spoléhám na moji hlavu a nohy, které mě vždycky dovedly do cíle v solidních časech. Rád bych usiloval mezi více zkušenými specialisty na závody bez podpory o přední příčky. Flákat se rozhodně nebudu. Uvidíme, jak to pofrčí. Ve finále při takových závodech je důležitá jediná věc: ve zdraví dojet za cílovou čáru. Každopádně fanoušci si díky on-line trackingu a asi i mým příležitostným zprávám na sociálních sítích užijí celkem dlouhou zábavu. Vždyť kdyby člověk zvládl ujet šílených 370 km denně, bude na cestě 20 dní,“ uvažuje Dan nad závodem, která pro něj bude velkou neznámou.