Tour de France je nejvýznamnějším závodem roku a už nyní se řeší, kdo se příští rok postaví na start a pro koho je trať vhodná. Pořadatelé se opět snažili snížit vliv časovek, aby celkové pořadí zůstalo zajímavé i v posledních horských etapách. Časovky se pojedou dvě, jedna týmová na 27 kilometrů a druhá individuální také na 27 kilometrů. Je zřejmé, že je to opravdu nejmenší možná dávka časovek a má to své kritiky. Zejména ze strany specialistů na časovky.
Nešťastný je především Tom Dumoulin. Druhý muž letošního ročníku se chtěl příští rok zaměřit jen na Tour, měl vynechat italské Giro, což by mu umožnilo startovat doma na Amstel Gold Race, které dvakrát vynechal kvůli přípravě na italský třítýdenní závod. Jenže po prezentaci Tour už si není jistý. 27 kilometrů individuální časovky je příliš málo. Počká si na představení trasy Gira a poté se rozhodne. Pokud by v Itálii bylo časovek více a navíc by zde nejel Chris Froome, ani Geraint Thomas, bylo by rozumné zkusit ještě jednou vyhrát Giro. „Bude to těžká Tour. Víc kilometrů individuální časovky by bylo lepší, rozhodně to není ideální, ale stejné to bylo i letos. Rozhodující budou Pyreneje a Alpy.”
Na druhou stranu je na Tour několik etap v horách, které by Dumoulinovi měly vyhovovat. 20. etapa končí ve Val Thorens na vrcholu 35 kilometrů dlouhého, ale mírného stoupání. Také královská 18. etapa přes Galibier a 19. etapa se třemi vrcholy přes dva tisíce metrů do Tignes by mu měly sedět. Dumoulin není jen časovkář, co uvisí soupeřům v horách, umí i útočit a jako vrchař je vynikající a bez problémů zvládá třítýdenní zatížení.
Dvojici Chris Froome a Geraint Thomas je vlastně jedno, jaká bude trať. Oba umí kopce i časovky, v obou disciplínách jsou vynikající a jsou hlavními favority. Froome se jistě vrátí na Tour pro páté vítězství. Bude jedničkou týmu a Thomas, ačkoliv je obhájcem, bude muset poslouchat. Nebo zvolí ústupek a pokusí se vyhrát Giro. Pravděpodobněji ale bude pomáhat Froomovi a čekat na jeho případné zaváhání.
Froome si myslí, že důležitá bude vysoká nadmořská výška. Tři z pět horských dojezdů končí ve výšce nad dva tísíce metrů a podle Frooma se s tím někteří vyrovnávají lépe a jiní hůře. Podle Frooma by Tour měla vyhovovat například Nairu Quintanovi a dalším cyklistům zvyklým na život vysoko v horách. „Bude důležité strávit hodně času ve vysoké nadmořské výšce při tréninku před Tour. Každý rok je třeba se co nejlépe připravit a udělám vše pro to, abych byl v horách nejlepší,” dodal.
Vrchaři by měli být spokojení s novou Tour, kterou Christian Prudhomme, ředitel závodu, označil za nejvyšší v historii. Kopců je hodně, ale útočit například ve Val Thorens na vlak jezdců týmu Sky bude hodně težké. Lepší bude útočit v 6. etapě na La Planche des Belles Filles, v 15. etapě do Foix a v 19. etapě do Tignes, která měří jen 123 kilometry.
Na Tour by se měli vrátit Romain Bardet, Nairo Quintana, Mikel Landa, nejspíš i Vincenzo Nibali, pravděpodobně Thibaut Pinot, možná i Miguel Angel Lopez, ale určitě ne Alejandro Valverde, který chce jet Giro a Vueltu. Ani Simon Yates se podle plánu na Tour neukáže.
Velkým favoritem Tour bude jednoznačně Chris Froome. Pokud bude mít k dispozici Gerainta Thomase, Egana Bernala a další silné závodníky, bude těžké ho porazit. Největší šanci porazit ho má pravděpodobně Tom Dumoulin, ale možná zvolí jiný program, čímž by to Sky hodně ulehčil. Nebo se dohodnou vrchaři napříč týmy a budou útočit na Sky? Poměrně jasno už by mohlo být hodně brzo, po šesté etapě na La Planche des Belles Filles. Stoupání je tradiční, ale jeho koncovka nikoliv. Pořadatelé našli novou, částečně nezpevněnou cestu do strmého stoupání a už zde bude jasné, kdo si přivezl dobrou formu a kdo ne.
Sedm hromadných dojezdů
Pořadatelé trochu snížili počet spurterských dojezdů. Podle plánu by jich mohlo být až sedm, ale ne u všech se to musí podařit, uspět můžou i úniky, ačkoliv to se na Tour moc neděje. Každopádně bude i příští rok Tour de France hlavním cílem sprinterů. Chystají se sem Dylan Groenewegen, Fernando Gaviria se svým novým týmem UAE Emirates, Peter Sagan, Arnaud Démare, Marcel Kittel, André Greipel, Caleb Ewan a možná i Elia Viviani.
Zvlněných a klasikářských etap by mělo být pět. V Belgii to ale nebude. Tour sice začíná v Bruselu a hned první den navšítíví slavné stoupání Muur van Geraardsbergen, ale očekává se hromadný dojezd. Další den je na programu časovka družstev a poté už přesun do Francie. Příležitost navštívit silnice známé z Kolem Flander a dalších klasik Tour nevyužije.
Foto Sirotti