Co se dělo v pátek?

Na startu bylo pět stupňů a pršelo, stále se ochlazovalo. Nechali nás odjet 85 kiláků ze 112 a najednou Garminy ukazovaly teplotu pod nulou. Déšť přešel ve sněžení. Silnice jsou tady rozbitější, moc jsme ty naše kola neovládali, dá se říct, že to bylo o hubu. Na cílovém kopci byla vidět sněhová pokrývka. Měli jsme tam jet čtyřikrát, pak řekli, že jen jednou a bude cíl. Nezažil jsem takové podmínky. Nakonec jsme dojeli do Carignanu, kde byl start, a stáhli nás. Hodnotím to jako správné rozhodnutí. Počkali jsme v sále v kulturáku, převlíkli se a dali čaj, než pro nás přijela týmová auta. Pak jsme se vrátili do hotelu.

Takže sis mohl znovu připomenout úspěšný vítězný čtvrtek. Všechno se sešlo, jak mělo?

Přesně tak, sedlo mi všechno. Ředitel závodu nás pak po vyhlášení zastavil, poplácal po zádech a řekl, že u něho vyhrávají jen opravdu dobří závodníci. Toho si cením. Je to tady vždycky těžký terén. Na startu už taky pršelo, ale bylo tepleji a nárazově foukalo. Proto pořadatelé etapu zkrátili na 90 kilometrů. To nám řekli až na startu…

Změnil jsi plány?

Hned jsem věděl, že to budu chtít zkusit do úniku. Jenže nikde žádný delší úsek nebyl, všichni se tlačili dopředu. Kluci z Riwalu mě moc nechtěli pustit, taky Eriksson mě hlídal. Ale nakonec jsem ho překvapil. Doskočil mě Slock z Lotta 23 a udrželi jsme to ve dvou, dobře jsme spolupracovali, náskok narůstal, pak klesal. Posledních deset kiláků na nás stále z balíku viděli, trvalo, než jsem mohl začít věřit. Byli jsme unavení, ale dokázali jsme jet to tempo celý den až do konce.

Přitom, že můžeš odjet do Francie, se rozhodlo až na poslední chvíli v neděli, že? Psychicky jsi byl v pohodě?

Pořád jsem věřil až do poslední chvíle, že pojedu. Náš svaz mi dal v pondělí ráno licenci, ale čekal jsem ještě na potvrzenou výpověď od Gazpromu, tu jsem dostal až ve středu ráno, kdy ji kontroloval rozhodčí. Gazprom pak všechny papíry odeslal na UCI. Tam asi nevědí, co s tím mají dělat, už se to táhne měsíc, a den po dni se to mění. Musel jsem si nastavit hlavu, abych zůstal v pohodě. 

Držíš si kontakt s týmem, nebo tato kapitola skončila?

Konec to ještě není, tým se odvolal ke sportovní arbitráži a čeká na rozhodnutí soudu, ten žádá další materiály UCI, shání se nový sponzor. To bude asi na dlouho. Já jsem si to vyhodnotil takhle, abych mohl závodit, jsem zpátky v Elkovu. Nejsme nijak dohodnutí, nikdo neví, co bude. Zůstaly mi jen dresy, u sebe mám ještě doma tréninkové kolo.

Získal jsi každopádně dobrou tříměsíční zkušenost v kvalitní stáji, k tomu šest a sedm etap v únoru na Arabském poloostrově (26. celkově okolo Ománu a pak 50. celkově Okolo SAE se ziskem dohromady 10 UCI bodů).

Je to skutečně velká zkušenost a dalo mi to hodně, což se projevilo už teď v Ardenách. Tady jsem nikdy moc nezajel, vždycky jsem se zjara rozjížděl pomalu. Ale teď mám za sebou kempy v listopadu, prosinci a v lednu, k tomu ty dva závody. Byl jsem za ně moc rád, na rozjetí super.

Naštěstí ses měl kam vrátit. Jak tě vzali kluci, obměněný tým?

Ani jsem si nemusel zvykat, tady na Ardenách je nový jen Michael Boroš. Ale znali jsme se všichni, potkali jsme se už v zimě v Calpe na hotelu i s nováčky.

Co chystáte do posledního dne, zaútočíte?

Bude to nepříjemné v tomhle terénu. Všichni budou hodně unavení po těch třech těžkých dnech, nevidím, že by se našla síla na roztrhání. Spíš půjde o bonifikace a záleží, jestli si nějaký tým bude věřit, že to nasbírá. Já za sebe nevím, že bych se posouval výš. Dominik (Neuman) má mínus 12 vteřin, druhý Thompson 11. To je luxusní a vedoucí Eriksson je dost silný, v kopcích asi nejsilnější, má motivaci a silný tým, bonifikace už taky bral. Ale budeme se snažit mu to znepříjemnit. Bylo by super udržet pódium pro Dominika (Neumana). Třetí celkově skončil loni i Zahy (Zahálka). 

Počítám, že ve Francii zůstaneš, a jak vypadají další plány?

Tour de Loir et Cher příští týden pokračuju, na konci dubna se chystám na dvě jednorázovky v Polsku, pak jen doma Kyjov. Pokračujeme konec května a to ještě nevíme nominaci. Je tam toho hodně. Věřím, že si formu dokážu udržet s dobrým základem, nedochází mi v průběhu sezony. Když bude volněji, budu se vozit jen na vytrvalost, až se budu cítit dobře, přidám intenzity a kopce. I v létě se tam tři týdny volnější na doplnění sil najdou.