Pondělní odpoledne bylo v Curychu a okolí pro časovkáře trochu zrádné, protože se v průběhu závodu měnilo počasí. Závodníci v první polovině startovního pole museli jet na mokrých silnicích, které postupně vysychaly.
První z hvězd na trati byl Mexičan Isaac Del Toro, který stanovil první kvalitní čas, ale k medailím měl hodně daleko. Jeho týmový kolega a švýcarský reprezentant Jan Christen podal mnohem lepší výkon. Christen vystartoval agresivně, do každého stoupání a do každé zatáčky spurtoval a dařilo se mu držet vysoké tempo a vedení na první mezičasu na vrcholu stoupání. Jenže svou snahu možná trochu přehnal, protože závěrečný rovinatý úsek na břehu Curyšskéjo jezera si trochu protrpěl a v cíli se vysílením dokonce pozvracel.
Naopak Iván Romeo si svoje síly rozvrhl mnohem efektivněji. Na kopci byl sice pomalejší než Christen o téměř 20 sekund, ale na druhém mezičasu Švýcara porážel o víc než sekundu a v závěrečných devíti kilometrech podal životní výkon, protože v cíli byl o 40 sekund první.
To ještě neznamenalo, že nakonec zvítězí, protože teprve na startu byli někteří favorité s Alecem Segaertem v čele. Belgičan získal na posledních dvou světových šampionátech stříbrnou medaili a už chtěl tu zlatou. Proto vyrazil rychle, jenže v druhé polovině závodu tuhnul. Na druhém mezičasu byls sice nejrychlejší, ovšem pouze o necelých 6 sekund před Romeem. O medaile jel také Švéd Jakob Söderqvist, který byl o 12 sekund zpět.
Söderqvist sice v závěrečných devíti kilometrech ztratil na Romea 25 sekund, ale stačilo mu to aspoň na druhé místo. Segaert skončil mnohem hůř, cíle projel s odstupem 54 sekund za vítězem a nestačil ani na Söderqvista a Christena. Skončil čtvrtý, hned za ním byl jeho krajan Robin Orins.
„Pro někoho to může být překvapení, ale pro mě je to nejlepší den v mém životě," řekl dojatý Romeo po skončení závodu. „Tak tvrdě jsem na tom pracoval. Věděli to jen lidé kolem mě. Jsem tu už deset dní se svým otcem. Vzal si týden volna, aby tu mohl být a se vším mi pomáhat. Nevím, co na to říct. Nemám pro to slov.“
Pečlivá příprava se vyplatila. „Mám rád stoupání a sjezdy, ale člověk si nikdy není jistý. Na začátku dne trochu pršelo, a proto byla trať trochu kluzká,“ pokračuje závodník Movistaru.
„Vlastně jsem si myslel, že se ještě překonají můj čas. Můj plán byl také zrychlit na posledních 10 kilometrech, ale nečekal jsem, že budu mít ještě sílu to skutečně udělat,“ vysvětil svůj fenomenální výkon v závěru časovky.
„Věděl jsem, že Alec Segaert jede jako poslední. Čekal jsem, že mě ještě porazí, ale moje poslední část byla fantastická. V těch posledních deseti kilometrech jsem přemýšlel o spoustě věcí, ale šlo o to prostě šlapat dál, kvůli rodině, přátelům a dalším lidem kolem mě. Je to nejšťastnější den mého života,“ uzavřel nadšený Romeo.
Naopak Segaert prožíval těžké chvíle. „Start byl špičkový. Potom jsem měl sice problémy v kopcích, ale to jsme očekávali. Ve sjezdu jsem se snažil trochu zregenerovat na poslední část. Takový byl plán, ale už po jednom kilometru na rovině jsem to cítil. Už jsem nedokázal dosáhnout svého výkonu. V těch posledních deseti kilometrech to bylo opravdu těžké. Asi jsem trpěl mnohem víc než Romeo,“ myslí si Belgičan.
„Opravdu jsem jel pořád naplno, protože je to přece jenom mistrovství světa Ještě nikdy jsem si v časovce tak nedával. V jednu chvíli se mi opravdu zatmělo před očima. Člověk si prostě všimne, že mu pár procent chybí. To také způsobilo, že na začátku jedete nad limit, i když to tak možná necítíte. Všimnete si toho až na konci.“
Segaert už se o další titul v kategorii U23 nejspíš pokoušet nebude, i když ještě příští rok může. „Každopádně je to promarněná šance, ale dnes už ve mně nic víc nebylo. Myslím, že to byla moje poslední časovka v kategorii U23. Doufám, že se jednou stanu mistrem světa mezi elitními jezdci, ale mám před sebou ještě hodně let.“
Čechům se v Curychu v časovkách zatím moc nedaří, Tomáš Přidal byl 41. s odstupem 4:02 a Daniel Rubeš zaznamenal 43. místo se ztrátou 4:29. Smolařem závodu byl Kanaďan Michael Leonard. Kolo závodníka týmu Ineos Grenadiers totiž neprošlo kontrolou a Leonard proto nestihl vystartovat včas. Po nutných úpravách kola ztratil už na startu několik minut, časovku přesto dokončil s více než pěti minutami ztráty.