Profesionální celky jsou pandemií koronaviru finančně zasaženy, protože bez závodů ztrácejí hodnotu. Týmy mají smlouvy se svými sponzory, které pravděpodobně nebudou vyplácet původně nasmlouvané částky. Nemají důvod, jejich loga nejsou vidět. Kromě toho týmům chybí i prémie za umístění na závodech.
Některé celky už oznámily, že přistoupily ke krácení výplat všem svým „zaměstnancům" (závodníci většinou své odměny fakturují, pouze ve francouzských týmech jsou závodníci opravdovými zaměstnanci). Lotto Soudal snížil odměny o 10 %, Astana o 30 % a Bahrain McLaren dokonce o 70 %. To už je celkem extrémní zásah a není jasné, zda je to už všech cyklistů možné, protože týmy musejí dodržovat pravidla UCI o minimální odměně pro profesionální závodníky.
Podle Roda Ellingwortha ale nejde o snížení, pouze o odklad. „V tuto chvíli jsme se rozhodli, že jak já, tak i další vrcholový management se vzdáme našich platů na tři měsíce, a odložíme, nesnižujeme, procento všech platů jezdců a zaměstnanců za stejné období,“ vysvětluje ředitel bahrajnského týmu.
Kazašská Astana také snížuje výplaty. Prozatím o 30 %. „Od dubna 2020 snižujeme platy jezdců a zaměstnanců o 30 %, dokud se opět nezačne závodit,“ vysvětluje Yana Seel, provozní ředitelka týmu Astana. To znamená minimálně do 1. června, protože UCI definitivně rozhodla o zákazu pořádání závodů do tohoto termínu. Nic se tedy nepojede ani v květnu.
„Chceme objasnit, že všechny mzdy byly dosud vypláceny 100% a že plánujeme opětovné vyplácení plné částky, jakmile krize skončí, a tým je schopen znovu závodit. Všichni jezdci a zaměstnanci toto rozhodnutí respektovali, protože si jsou vědomi, že se jedná o výjimečné rozhodnutí ve výjimečných časech,“ dodává Yana Seel.
Belgický celek Lotto Soudal sice snížil plat závodníkům jen o 10 %, ale svých 25 zaměstnanců (mechaniky, maséry, fyzioterapeuty a řidiče autobusů) poslal na úřad práce. Stejně reagoval i dánský tým Riwal. Týmy tak využijí státní podporu. A nejspíš se tak rozhodne i Deceuninck - Quick-Step.
Podle Patricka Lefevera, ředitele týmu Deceuninck - Quick-Step, přišel jeho celek už o 500 tisíc eur. „Rozhodli jsme platit každého zaměstnance do konce března. Musíme se podívat, jak dlouho se závodit nebude a pak uděláme nějaké rozhodnutí. Co tato krize pro nás finančně znamená? Samozřejmě jsme na něčem ušetřili, za benzín, hotely a tak dál. Na druhou stranu nemáme skoro žádný příjem. Už nás to stálo 500 tisíc eur.“
„Je to těžká doba pro cyklistiku a pro náš tým,“ dodává Alexander Vinokurov, ředitel Astany. „Rozhodli jsme se snížit mzdy o 30 % každému. Jsme v tom všichni spolu a každý je pro náš tým stejně důležitý.“
„Musíme se s tím poprat, dokud krize neodezní, ale rozhodně to není ideální. Můžeme jen doufat, že to brzo skončí a zase se budeme moci soustředit na vyhrávání závodů.“