Letošní světový šampionát bude velmi náročný. Pro muže i ženy. Žádné další kategorie se náhradního šampionátu nezúčastní. UCI se snažila nahradit zrušené mistrovství ve Švýcarsku podobně náročným závodem na jiném místě, ale nakonec si závody moc podobné nebudou.
Na muže čeká téměř 5000 metrů převýšení, takže uvidíme hodně selektivní závod. Ale úspěch se předvídá spíše klasikářům, než typickým vrchařům. Závod měří 258 kilometrů a celý se pojede na jediném okruhu o délce 28,8 kilometru. Závody na okruzích jsou většinou o hodně těžší než z jednoho místa na druhé.
Okruh začíná a končí na motoristickém okruhu Imola, které nejsou stavěné pro cyklistické závody a jezdci se na širokých silnicích ztrácejí a většinou to nevypadá ani trochu dobře, ale letos je to žádané, aby se zabránilo blízkému kontaktu s diváky. První kilometr a poslední tři kilometry každého okruhu se pojedou na okruhu Enza a Dina Ferrari.
Zbytek okruhu bude mnohem zajímavější. Na trati jsou dvě stoupání Mazzolano (2,8 km, 5,9 %) a Cima Gallisterna (2,7 km, 6,4 %) s maximy kolem 13 % a 14 %. A pojede se na úzkých silnicích obklopených vinicemi.
Muže čeká devět kruhů a ženy pět okruhů (143 km, 2800 metrů převýšení).
Podle Davide Cassaniho, manažera italského národního týmu, to bude velmi těžký závod: „Závodníci musejí zvládnout opakovaná stoupání, mezi kopci není moc času na odpočinek a na druhý výjezd navazuje tříkilometrový technický sjezd. Týmová taktika bude důležitá. Dojezd bude buď sólový, nebo v malé skupině."
Pořadatelé si nedělali starosti ani s časovkou. Zvolili stejný okruh pro muže a ženy a závod tak bude pro muže nezvykle krátký, pouze 31,7 kilometru s převýšením 200 metrů, takže velmi rovinatý. „Je to rychlý okruh. Kromě dvou malých stoupání před příjezdem na Imolu, je to trať pro specialisty. Měli bychom vidět průměr nad 50 kilometrů za hodinu," dodává Cassani.