Letos jsem na jaře při návštěvě Nového Boru diskutoval s "Hamrem" (Vladimír Vávra), "Oťasem" (Ota Fiala), Renné Tallerem a dalšími o Bohemce. Nemohli jsme se úplně dohodnout, jakou podobu etap měla vlastně severočeská Bohemia s centrem v Novém Boru. Ony se taky etapy v průběhu let trochu měnily a tak nešlo říci: "Takhle se Bohemka jezdila!".

Ale před chvílí na mě vypadla z archivu (tedy označení archiv je trochu nadnesený výraz) brožura/propozice z roku 1983. A docela mě tento ročník přijde jako vzorový, odrážející samotnou podstatu závodu, tak jak si na něj pamatuji. Jak tedy vypadal?

Závod byl v té době specifický tím, že měl jen jedno centrum, bydlelo se jen v Novém Boru. Což už je dneska u krátkých etapových závodů časté. Ale také všechny etapy začínaly a končily v Novém Boru.

Byl to závod šesti etapový v pěti dnech.

Jezdil se na začátku prázdnin, když se uvolnily kapacity internátů pro ubytování účastníků.

A tedy k tomuto konkrétnímu XVI. ročníku, jel se od 6. do 10. července 1983:

Středa dopoledne - časovka na 15 kilometrů mezi Novým Borem a Českou Lípou odstartovala celý závod. První závodník vyjel na zvlněnou trasu v 9:00.

Středa odpoledne - II. etapa 130 km startovala v 15:00. Etapa přes Mimoň, Doksy, Kravaře byla spíše rovinatá, ale devět kilometrů před cílem byla jediná vrchařská prémie v Novém Oldřichově, ale stoupalo se ještě dál na Prácheň a potom už jen sjezd do Nového Boru. Rychlostní prémie byly v Mimoni a Žandově.

Čtvrtek - III. etapa 166 km startovala ve 12:30. Etapa s pěti vrchařskými prémiemi vedla opět od startu na Mimoň, ale potom se stočila severně (tam, kde se dneska jezdí Pekla Severu), na Varnsdorf, Rumburk, Krásnou Lípu, Českou Kamenici, až do Benešova nad Ploučnicí a vracela se opět přes Prácheň. Vrchařské prémie byly: Horní Světlá, Javorník, Dobrná, Valkeřice a znovu Nový Oldřichov. O body na rychlostních prémiích se spurtovalo ve Varnsdorfu a České Kamenici.

Pátek - IV. etapa 165 km opět se startem ve 12:30. Etapě se čtyřmi vrchařskými prémiemi se myslím říkalo "Severočeská", vedla do krajského města Ústí nad Labem a Krušných hor. Odstartovalo se na Českou Lípu a potom na Lovečkovice, Tašov, do Ústí nad Labem a na hřeben Krušných hor, do Děčína potom přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici potřetí za sebou sjezd do Nového Boru. Vrchařské prémie: Neštěmice, asi nejikonyčtější stoupání celého etapového závodu na Nakléřov, a v závěru Ovesná a Kamenický Šenov. Rychlostní prémie se odehrály v Ústí nad Labem a v Děčíně. Považuji tuhle etapu za královskou a myslím, že nejčastěji rozhodla o celkové klasifikaci.

Sobota - V. etapa 128 km se startem ve 12:00. Takový odpočinkový den před závěrečnou, nejdelší etapou. Jelo se 12 okruhů na trati Nový Bor - Sloup - Pihel - Nový Bor. Bez vrchařských prémií a podle propozic i bez prémií rychlostních.

Neděle - VI. etapa 184 km se startem v 8:00. Přivstat jsme si museli na závěrečnou a nejdelší etapu "Ještědskou", která vedla do Liberce, Jablonce nad Nisou a po Ještědu se do Nového Boru vracela přes Osečnou, Stráž pod Ralskem, Zákupy a Pihel. Na novoborské náměstí se po sobotě dojíždělo podruhé z druhé strany, než v druhé, třetí a čtvrté etapě. Etapa měla pět vrchařských prémií a byly to opravdu pořádné kopce: Křížany, Česká Chalupa, Kopanina, Záskalí a kopce na Bohemce vrcholily Ještědem. Rychlostí prémie viděl Jablonec nad Nisou a Železný Brod.

V brožuře z roku 1983 jsou celkem podrobně popsány i etapy předcházejícího roku a byly hodně podobné, takže jsem se celkem trefil do období charakteristickém tomuto závodu a skladba etap byla stejná i když mohly mít jednotlivé etapy rozdílný itinerář.