Ultimate je naším oblíbeným kolem, Canyon totiž v této modelové řadě nabízí kola se špičkovými rámy a nekompromisní výbavou za velmi dobré ceny. Námi testovaný model Ultimate CF SL Disc 8.0 stojí 67 399 korun, což je v porovnání s konkurencí méně.
Osmičkový Ultimate je vybaven kompletní sadou Shimano Ultegra s kotoučovými brzdami a mechanickým řazením, hliníkovými koly DT Swiss P 1800 Spline db a karbonovými doplňky Canyon. Karbonová je sedlovka Canyon S13 VCLS CF a karbonový je i kokpit Canyon H36 Aerocockpit CF, který je velkým lákadlem tohoto kola.
Jízdní vlastnosti modelu Ultimate jsou poměrně neutrální, kolo se snadno ovládá ve sjezdech, je klidné a nízká váha rámového setu umožňuje kolu udržet celkově nízkou váhu. Námi testované kolo vážilo 7,6 kilogramu. Což je vzhledem k nasazení hliníkových ráfků a kotoučových brzd velmi dobrá hodnota. V kopcích se hodí také široký výběr převodů. Převodníky mají dnes už standardní počet zubů 52/36 a jedenáctirychlostní kazeta má rozsah 11 - 30 zubů. To je dostatečné i do strmých stoupání a dlouhých vysokohorských výjezdů.
Jízdní dojmy jsou vynikající a stejné jako u kol třikrát dražších. Je to především díky skvělému rámu, který je stejný jako u nejvyšších modelů, pouze materiál je mírně odlišný a přidává na váze asi 100 gramů. K vynikající funkčnosti se přidává i sada Ultegra, která je bezchybná a s kotoučovými brzdami IceTech opravdu atraktivní.
Modelová řada Ultimate je závodní, geometrie je proto agresivnější než například u modelů Endurace. Má nižší hlavovou trubku, která umožňuje závodní posed. Aerodynamická řídítka spojená s představcem vypadají na kole skvěle, navíc jsou lehká, pevná a mnohem aerodynamičtější, než tradiční řidítka a představec se šrouby v přední části.
U velikosti S jsou řídítka pouze 39 centimetrů široká. To také napomáhá lepší aerodynamice, ale mám radši širší řídítka, nejlépe v klasickém rozměru 42. Kolo bylo i s užšími řídítky dobře ovladatelné a po nějaké době jsem si na ně zvykl a na rozdíl zapomněl, přesto bych radši o něco širší.
Poměrně nedostatečná je i délka představce. U závodně laděného kola bych si představoval delší posed, než jaký umožňuje pouze 90 milimetrů dlouhý představec. Například Alejandro Valverde u stejně velkého rámu velikosti S a při stejné výšce vozí 120 milimetrů dlouhý představec. Ne, že bych na tom byl jako mistr světa, ale zrovna v tomto případě bych se přimlouval za delší posed. Je to však velmi individuální záležitost a každému na kole vyhovuje něco jiného.
Jinak se řídítka drží skvěle při spodním i horním úchopu a jsou i pohodlná, ačkoliv horní část není omotána. Celkově je kolo hodně komfortní, k čemuž přispívá karbonová sedlovka, ale především kola s širším ráfkem a 25 milimetrů širokými plášti Continental Grand Prix 5000.
Kola od DT Swiss dohromady váží 1663 gramy (bez plášťů a kazety). To není zrovna rekordně nízká hmotnost, ale kola robustní, pevná a umožňují nasazení i hodně širokých plášťů, protože vnitřní šířka ráfku je 18 milimetrů. Můžete tak použít širší obutí a vyrazit i na nezpevněné cesty. Kola to bez problémů snesou.
Ne všichni jsou přesvědčeni o výhodách kotoučových brzd a je pravda, že současné ráfkové brzdy fungují velmi dobře, jsou levnější, snadnější na údržbu a lehčí, ale kotoučové brzdy prostě lépe brzdí. Jízda s nimi je tak nějak snazší, nemusíte vynakládat skoro žádnou sílu i při ostrém brzdění a fungují za každých podmínek. Jsou prostě mnohem lepší v tom, co je podstatné, v brzdném účinku.
Tento model je nabízen ve dvou barevných kombinacích, buď ve velmi tmavé verzi Stealth, nebo v lesklém, šedém laku s bílými nápisy, který je sice také nenápadný, ale opravdu se nám zalíbil. Lesklý lak je také trochu praktičtější na údržbu.
Závěr
Canyon je opravdový přeborník v poměru kvality a ceny a Ultimate CF SL Disc 8.0 to potvrdil. Získáte kolo, které nemá žádnou velkou slabinu, naopak je špičkově vybavené, vypadá atraktivně díky rámu a kokpitu a především je funkční a můžete na něm závodit, ale je dostatečně pohodlné na dlouhé vyjížďky.
Více na Canyon.com.
Komponenty:
-
Rám
- Canyon Ultimate CF SL Disc
- Materiál: Karbon
-
Vidlice
- Canyon FK0051 CF SL Disc
- Materiál: Karbon
-
Přehazovačka
- Shimano Ultegra R8000 SS
-
Přesmykač
- Shimano Ultegra R8000
-
Kazeta
- Shimano Ultegra R8000 11-30 11s
-
Kliky
- Shimano Ultegra R8000
-
Středové složení
- Shimano Pressfit BB72
-
Řetěz
- Shimano CN-HG701 11s
-
Řadící/brzdová páka
- Shimano Ultegra R8020 2s
- Hmotnost: 277 g
-
Řadící/brzdová páka
- Shimano Ultegra R8020 11s
- Hmotnost: 277 g
-
Brzdový kotouč
- Shimano RT800
- Uchycení Kotouče: Centerlock
-
Zapletená kola
- DT Swiss P 1800 Spline db
- Materiál Ráfku: Hliník
-
Zapletená kola
- DT Swiss P 1800 Spline db SH11
- Materiál Ráfku: Hliník
-
Plášť
- Continental 25 mm
- Aeroad & Speedmax: Continental GP 5000 nebo GP Force
-
Pevná osa
- Canyon Thru Axle
- Materiál: Hliník
-
Pevná osa
- Canyon Thru Axle
- Materiál: Hliník
-
Kokpit
- Canyon H36 Aerocockpit CF
- Materiál: Karbon
-
Omotávka
- Canyon Ergospeed Gel
-
Sedlo
- Fizik Antares R5
-
Sedlovka
- Canyon S13 VCLS CF
- Materiál: Karbon