loading...
Basso se na gravel soustředí už několik let. Dokonce jízdám po nezpevněném povrchu zasvětila celou modelovou řadu pod názvem Palta. Karbonové stroje s velmi závodní geometrií jsou však úplně jiné, než námi testovaný gravel prodávaný pod značkou Basso. Tera je kolo určené do už docela náročného terénu, protože nabízí spoustu komfortu. 

Hliníkové rámy s karbonovou zadní stavbou byly populární tak před dvaceti lety, ale Basso do tohoto konceptu vnáší nový přístup. Tera má totiž v horní zadní stavbě čep, který umožňuje pracovat v rozsahu 8 milimetrů. To samo o sobě není nic moc nového, podobné odpružení použilo už více výrobců, v současnosti ho má například Cannondale na karbonovém gravel modelu Topstone. Když jezdec najede na nerovnost, zadní stavba se kolem čepu pohybuje, zatímco zploštělé části zbytku karbonové zadní stavby umožňují zadnímu kolu pohybovat se nahoru a dolů.

Přední rámový trojúhelník Tery je vyroben z hydroformovaných hliníkových trubek spojených svářením technologií TIG. Trubky mají velký průměr, jsou na první pohled docela masivní. Vidlice je celokarbonová a inspirována vidlicemi použitými na modelech Palta. A má velký vliv na celkovou pevnost kola. Skoro všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu. Proto je hlavová trubka tak výrazná, bovdeny směřují z řídítek rovnou do rámu a pokračují vnitřkem dále. Pouze bovden přední brzdy vede vnějškem a ztrácí se ve vidlici. Tera zvládne pláště široké až 45 milimetrů. Vzhledem k tomu, že je vybavena jen jedním převodníkem, se už znatelně blíží horským kolům. 

Testovaný model jsem měl k dispozici se sadou SRAM Apex s jedním převodníkem a středovým složením Pressfit a 11 pastorky. Tento systém má svá omezení, zejména na silnici. Odstupňování převodů není tak jemné, počet převodů je omezený, ale v terénu funguje systém 1x skvěle. SRAM má jednopřevodníky už vychytané. Jen ten způsob řazení na sadě Apex dokáže potrápit. Krátkým stiskem řadící páčky shodíte řetěz dolů a při delším stisku jde nahoru. Není to zrovna nejpohodlnější a v podstatě jakýkoliv jiný systém je lepší. Ale zvyknout si na to jde.

Geometrie je samozřejmě velmi komfortní, Basso nabízí jen čtyři velikosti a všechny mají o hodně kratší reach a vyšší stack než modely Palta. Ty jsou totiž určeny na rychlost, Tera je pohodlný a ovladatelný gravel do těžšího terénu se vzpřímeným posedem. Basso dokonce nabízí verzi s rovnými řídítky. 

Pohodlný a překvapivě rychlý gravel

Hned po prvních obhlédnutí Tery jsem byl zvědavý na jízdní vlastnosti. Široké pláště, čep v zadní stavbě a pohodlná geometrie mě vybízely k výletu do přírody. Z města do lesa ale musíte dojet a Basso překvapilo, jak lehkým a rychlým dojmem na asfaltu působí. Kolo krásně hladí nerovnosti a řazení SRAM funguje bez sebemenších problémů. 45 milimetrů široké pláště Maxxis Rambler samozřejmě nejsou nejrychlejším silničním obutím, proto jsme při testování vyzkoušeli také 40 milimetrů široké pláště Tufo Thundero, abychom mohli porovnat, jak velký vliv šířka a typ plášťů mají na jízdní vlastnosti gravelu. 

Vliv je docela velký, Tufa byla jednoznačně rychlejší, ale Maxxisy zase pohodlnější a jistější v terénu. Obě šířky mají své opodstatnění a využití. A na obou se dá na asfaltu objet spousta kilometrů, není to žádné trápení. Ale na lesních a prašných cestách je to přece jen lepší. Největší dojem zanechává komfort. Basso pohlcuje nerovnosti, větší rány do zadního kola pokrývá čep a karbonová zadní stavba a všechno drncání a rozbité cesty jsou najednou mnohem snesitelnější. 

V náročném terénu a v točivých pasážích jsem čekal trochu hravější projev. Za to částečně mohou hliníková řídítka Microtech, která mají jen mírný flare, tedy odklonění spodní části a pouze 420 milimetrů na šířku. Trochu gravelovější tvar a rozměry řídítek by byly v terénu lepší. Microtech, značka vlastněná Bassem, dodává i hliníkovou sedlovku. Ta samozřejmě nepracuje tak jako karbonové sedlovky, ale na pohodlí negativní vliv neměla, všechno s přehledem zvládala zadní stavba.

Microtech má na svědomí i hliníková zapletená kola Microtech MX25. Ty nepatří k nejlehčím, ale jsou velmi odolné a široký ráfek přispívá k celkovému komfortu. Zatímco na Paltu se hodí lehké karbonové sety kol, k využití Tery víc sedí hliníková kola, která jsou dostatečně odolná i v těžkém a kamenitém terénu.     

Všestranné využití a originální vzhled 

Gravely jsou ideálními stroji pro sportovní vyžití, dojíždění do práce, ale i na cestování a bikepacking. Tera pojme až čtyři košíky (dva uvnitř rámového trojúhelníku, jeden zespodu hlavní rámové trubky a jeden na horní trubce), má upevnění a dostatek místa pro blatníky a unese i nosiče. Chybí upevnění pro brašny na přední vidlici, čímž se trochu snižuje využitelnost. 

Basso nabízí dvě barvy, tato stříbrná je vlastně originální odstín hliníkového rámu, který je pouze broušený. Sváry zabroušené nejsou, ale je na nich vidět precizní práce a vypadají výborně. Úžasně precizně je zpracováno také napojení karbonové zadní stavby a až sametový povrch karbonu na vidlici a zadní stavbě. Basso si vždy dává záležet na zpracování laku a detailech, mezi silničními koly patří k tomu nejlepšímu a ani Tera nezaostává. Nahý vzhled hliníku se ke gravelům hodí a i když je vkus značně individuální, musím Basso pochválit. 

Celé kolo stojí 57 199 korun a za to dostanete stroj se spoustou zajímavých řešení a nových přístupů k cyklistice a disciplíně gravel. Je to jedno z nejpohodlnějších kol, které jsem měl možnost sedlat a zároveň je dostatečně rychlé a skvěle ovladatelné na silnici i v terénu. Není určeno k závodnímu použití a v tomto ohledu má jisté limity, ale málokteré kolo toho zvládne tolik na opravdu vysoké úrovni. Je určeno dobrodruhům, kteří chtějí vyrážet na dlouhé vyjížďky, s kolem cestovat a zvládat téměř jakýkoliv terén a chtějí originálně pojaté kolo.