Pro Wouta van Aerta to měl být rok návratu. Od loňského pádu na Tour de France si prošel několika operacemi poškozené pravé nohy, dlouhými měsíci léčby a posilování a objel pouze pár cyklokrosů a jediný silniční závod. Ale už v terénu bylo znát, že by ho vážné zranění nemělo změnit a ubrat na potenciálu.

"Při jízdě na kole stále trochu cítím bolest v koleni, při chůzi je to spíše v kyčli. Moje nohy jsou nyní stejně silné a dostanu se na stejnou úroveň jako před pádem na Tour, ale pocit v pravé noze bude už vždy jiný,“ říká Van Aert v rozhovoru pro Het Nieuwsblad. 

Závodní sezóna byla odložena na červenec, ale ten se rychle blíží a cyklisté se začínají připravovat se zvýšeným soustředěním. Tým Jumbo - Visma nasazuje svým závodníkům přísné tréninkové plány od 1. června. "Proto jsem rychle naplánoval grilování každý den až do 1. června. Ne, myslím, že je dobré, že se tým znovu ujme vedení. Dokud trénujete sami a nemáte skutečnou perspektivu, dostanete se do jakési zóny pohodlí, ať už se vám to líbí nebo ne. Od 1. června je čas na vážnější tréninky.“

Pro Van Aerta to znamená pomalou přípravu na 1. srpna, kdy začínají závody WorldTour jednorázovkou Strade Bianche. Zde už dvakrát stál na stupních vítězů a rád by jednou vyhrál. "Všichni jezdci budou mít schůzku s trenéry a sportovnímí řediteli o závodním programu do 1. června, ale moje se ještě neuskutečnila. Doufám, že se můžu držet závodů, které bych jezdil v „normální“ sezóně. ​​Italské klasiky, poté Tour a poté vlámské klasiky. Problém je v tom, že je hodně věcí, které sami řídit nemůžete. Rád bych měl jasný plán, ale stále je spousta nejistot. To je pro mě těžké."

Primož Roglič oznámil, že přípravu na Tour de France zahájí na vysokohorském soustředění a také Van Aert už myslí na tréninky v horách. "V červnu chci jet co nejdříve do zahraničí, abych mohl trénovat v kopcích a ve výšce. Doufejme, že v červenci bude následovat soustředění s týmem pro Tour de France.“  

Soustředění ve vysoké nadmořské výšce jsou nyní zásadní pro všechny typy závodníků, zatímco dříve na ně jezdili především vrchaři, už ani klasikáři a specialisté na dlážděné jednorázovky se bez nich neobejdou. Pro Belgičany je náročné připravit se na závody ve své vlasti. Také Van Aert přiznal, že od vypuknutí epidemie trochu přibral. "Nabral jsem nějakou váhu, ale myslím, že v rámci normy. Jeden a půl kilogramu. Po mém zranění na Tour jsem nemohl nic dělat po dobu šesti nebo sedmi týdnů a přibral jsem velmi rychle. Teď zase rychle přibývám na váze. Pozitivní je, že stále více zemí oznamuje, že hranice se otevřou."

Odsunutá silniční sezóny zásadně ovlivní i cyklokrosovou sezónu. Disciplíny se budou překrývat, ale pro Van Aerta jsou prioritou silniční závody. "Původně jsem měl objet nejméně dvacet cyklokrosů v listopadu, prosinci a lednu. To teď nebude možné. Listopad je doslova týden po posledním silničním závodě. Takže se všechno posune. Doufám, že budu závodit alespoň více než v loňském roce. Měl jsem teď dlouhou dobu na odpočinek, ale také přemýšlím o příští sezóně. Po třech měsících v terénu nejde hned naskočit na silniční kolo. A nemůžu omezit silniční sezónu 2021. Budou Olympijské hry a mistrovství světa v Belgii. Rok 2021 musí být velkým rokem. Musím to vzít v úvahu při plánování své zimy v terénu.“

Stejný probém má také Mathieu van der Poel, ten navíc musí zařadit i závody na horských kolech a podle všeho to nejvíce odnesou právě cyklokrosy. "Před pár lety jsem chtěl vědět, kam až se můžu na klasických jednorázovkách dostat a teď věřím, že můžu vyhrát monument," říká Van Aert v jiném rozhovoru pro HLN.be. "To je mým hlavním cílem v následujících letech, takže by bylo pitomé nevyužít možnosti startovat, protože je kalendář trochu jiný. Není snadné vyhrát Kolem a Paříž - Roubaix, tak musím využít každé příležitosti ke startu. A určitě pojedu pár pěkných cyklokrosů. Ale až do Paříž - Roubaix se soustředím na silnici."